gemeente

Een busclub geeft handelingsperspectief aan mensen die afhankelijk zijn van een uitkering en geen surplus kunnen opbouwen binnen de wetgeving.

empowerment

Het busgeld is veel meer dan een gift: het geeft de ruimte om sociaal weer in te stappen. Als leden op de club vertellen wat ze met busgeld voor elkaar krijgen komen verhalen op tafel die gaan over het vergroten van zelfbeschikking. Zo maakt busgeld inwoners samen enthousiast voor sparen. Als er een doel is, gaat sparen en budgetteren opeens vanzelf.

regelruimte

Van leden vragen we alleen een voornaam en telefoonnummer. De uitkering van het geld gaat in cash. Dit is voor mensen die moeite hebben met de overheid en wellicht wel meedoen aan de busclub, leren over regelingen en samen met hun clubleden die ook aanvragen. We benutten in overleg met u de lokale financiƫle regelruimte maximaal, maar we garanderen onvoorwaardelijk de privacy van inwoners die lid worden.

verbinden

De busclub verbindt mensen op het thema geld. Geld blijft vaak onbesproken binnen families en vrienden maar ook tussen ouders en kinderen. De Stichting heeft goede ervaringen met het starten van een club vanuit inwoners van een wijk. We starten met twee tot vier personen en vragen hen mensen uit de buurt te mee vragen. Busgeld blijkt een trigger tot het openen van het gesprek over geldzorgen. Op de club, maar daarna ook met hun naasten.